Thursday, September 9, 2010

Demam Raya..

Di kala umat Islam sedang sibuk membuat persiapan raya semalam, my body felt different and weak. Ni mesti sebab kena hujan on the way to the car park and also due to the long distance drive. Nevertheless, I've managed to accomplish two crucial assignments given by my auntie - to blend cili kering & kacang. Masa blend tu pun, mata dah kabur-kabur, kepala berdenyut. Lepas tu I can't take it anymore. Melepek terus. My body temperature makin naik and naik. Badan terasa bahang giler dan segala sendi kat badan ni berdenyut-denyut. I wore socks & 2 t-shirts, badan panas tapi rase sangat sejuk. Nasib baik ade my youngest bro, Aiman. Dia telah mengurut my back, my head, leg and hand. My mother gave me ubat demam. Kebetulan my grandma also demam. By midnight, my fever 'kebah.' I thought I would be fine the next day. Sangkaan meleset, by the time they woke me up for sahur, my body temperature was rising. Tak lalu nak sahur, minum air masak secawan je. The next day, my condition makin 'parah' sendi menyentap-nyentap macam kena renjatan elektrik, my mother asked me to buka puasa, sayangnya dah last day puasa tapi nak buat macam mane. Kesian my auntie, dia telah kehilangan sorang assistantnya pagi tadi untuk tolong-tolong memasak rendang ayam, rendang daging & kuah kacang. Akhirnya I mengalah and told my mom that I really wanted to go to the clinic. Before going to the clinic, my temperature was around 40 degrees. Agaknya lepas mandi suhu turun sikit. By the time I went to see the doctor, she said my temperature is 38 degrees already. Lepas makan ubat suhu makin menurun dan menurun. Alhamdulillah, ubat pun mahal, takkan la tak sembuh ;p Though my suhu menurun, but my body still weak. Orang lain semua sibuk berbuka, but I was laying on the bed, half asleep. Seriously no appetite. However, by 9pm, perut pedih sangat so I had to eat something. Lagipun nak makan ubat. Sempat jugak tadi, mintak tolong aiman urut kaki and tangan. Tiba-tiba baru kejap tadi dia cakap dia pulak nak demam. Alamak, takkan dia telah 'menyerap' my fever! Saki baki lenguh sendi still ada tapi dah berkurangan, alhamdulillah. Dapat jugak bersolat raya esok, Insyaallah.

1 comment:

Mudd said...

hmm..yang sebenarnye tak g solat raye pun...demam bersambung smpai ahad.. on Nabil's wedding... hasil dari demam.. turun 3 kg.. mase ramadhan takde la pulak turun mendadak.. time raye yg turun... cobaan....